Astăzi, Comisia pentru transporturi și infrastructură a analizat proiectul de lege privind Statutul Personalului Feroviar. Deși la începutul lucrărilor președintele comisiei a propus amânarea cu două săptămâni a dezbaterilor, pentru ca membrii comisiei să poată studia în detaliu proiectul, și pentru că lipseau reprezentanții Ministerului Muncii, propunerea nu a trecut la vot.
Statutul, în forma adoptată de Comisia pentru Muncă și protecție socială, a fost dezbătut în continuarea ședinței, articol cu articol.
Comunicat
Cu privire la proiectul de lege privind Statutul Personalului Feroviar (PLx37/2017), Convenția Sindicală Națională a Transportatorilor din România (CSNTR) face următoarele precizări:
După circa 2 ani de când proiectul de act normativ așteaptă în Camera Deputaților, Comisia pentru muncă și protecție socială a avizat ieri favorabil, proiectul de lege, cu o serie de amendamente fată de textul aprobat în Senat în 22.12.2016. De altfel, textul de lege este în analiza Comisiei de muncă încă din toamna anului trecut. În urma recomandărilor transmise de Consiliul Legislativ și de Ministerul Muncii, Comisia pentru Muncă a elaborat o formă modificată a statutului, care a și fost supusă discuției plenului comisiei în data de 9 aprilie 2019. Federațiile sindicale din CSNTR, prezente la lucrări au solicitat amânarea discuțiilor datorită faptului că în textul prezentat, coeficienții de ierarhizare în funcție de nivelul de studii erau drastic micșorați iar articolele care reglementau ieșirea anticipată la pensie a personalului de exploatare, plata orelor festive, plata orelor în care personalul se află la dispoziția unității erau eliminate.
Citește mai mult:Comunicat referitor la Statutul Personalului Feroviar
Amendamentele organizațiilor membre ale CSNTR și AFTF pe articolele rămase în divergență la Statutul personalului feroviar, trimise în data de 15 aprilie 2015 la Comisia pentru muncă și protecție socială a Camerei Deputaților.
Astăzi, Comisia de Muncă și Protecție Socială a Camerei Deputaților a reluat articolele rămase în discuție din textul proiectului de lege privind Statutul personalului feroviar. Sindicatele feroviare majoritare, membre ale CSNTR și AFTF au depus ieri, de comun acord, amendamente la articolele rămase în divergență.
În urma dezbaterilor din Comisie, articolul care stabilește coeficienții de ierarhizare în funcție de nivelul de studii a trecut într-o formă similară cu cel propus de noi și preluat din Contractul Colectiv de Muncă Unic la nivelul Ramurii Transporturi 2008-2010 (art.41).
Articolul care reglementează reducerea cu 5 ani a vârstei standard de pensionare pentru personalul feroviar a trecut, urmând să se aplice din anul 2021. La acest articol, stagiul obligatoriu de cotizare a fost stabilit la 30 de ani.
Articolul care prevedea reducerea cu 10 ani a vârstei de pensionare pentru funcțiile cu responsabilități în siguranța circulației a fost înlocuit cu un articol care dă posibilitate Guvernului să încadreze, prin hotărâre, noi funcții din calea ferată în grupe de muncă (specială și deosebită), în urma unor determinări.
Articolele care reglementau pensia de serviciu, plata orelor festive cu procent de 100% și plata în cuantum de 75% a timpului în care salariații nu lucrează dar se află la dospoziția unității au rămas excluse din textul proiectului de lege.
La sfârșitul ședinței Comisia a votat favorabil proiectul de lege. Statutul urmează să fie trimis, săptămâna viitoare, în plenul camerei pentru dezbateri și vot final.
Astăzi, începând cu ora 10, feroviarii membri ai Alianței Federațiilor Tehnice Feroviare și ai Federației Naționale "Drum de Fier" și-au exprimat nemulțumirile în fața Ministerului Transporturilor, chiar dacă pe tot parcursul mitingului a plouat neîncetat.
Protestatarii au cerut ca Statutul Personalului Feroviar să fie adoptat cu prevederi care să le asigure un nivel decent al salariilor precum și să le asigure posibilitatea să iasă ai devreme la pensie, având în vedere nivell ridicat de stres și condițiile grele în care sunt nevoiți să muncească.
A fost evocat și dezastrul tehnico-organizatoric în care se află calea ferată, ca rezultat al divizării făcute în 1998 și au cerut Guvernului să reorganizeze unitățile feroviare într-un sistem de tip holding. Astfel s-ar crea premisele asigurării unui nivel adecvat de salarizare a personalului și de îmbunătățire a condițiilor de muncă.
A fost subliniată și importanța investițiilor imediate și masive în infrastructura feroviară și în materialul rulant care circulă pe aceasta, ambele ajunse într-o stare jalnică.
Citește mai mult:Feroviarii și-au exprimat nemulțumirile în ciuda ploii continue