Administrațiile CFR Marfă SA, CFR Călători SA și CN CFR SA, au prezentat oferta finală în cadrul negocierilor colective și anume acordarea unui număr de 10 tichete de masă pe lună și salariat, fără creșteri salariale. Condiția ofertei este semnarea unui acord valabil până la data de 30 septembrie la CFR Marfă și CFR Călători, respectiv semnarea unui contract colectiv de muncă cu valabilitate de un an la CN CFR.
La ora actuală FML nu are mandat să accepte aceste oferte. Având în vedere prevederile Legii 62/2011, și anume că doar salariații membri de sindicat ai semnatarilor acordurilor beneficiază de prevederile acestuia, FML urmează să consulte organizațiile sindicale membre cu privire la oportunitatea semnării acordurilor în aceste condiții.
SC CFR IRLU intenţionează să treacă la concedieri colective.
Reprezentanții conducerilor reunite ale federațiilor sindicale din calea ferată - Federația Mecanicilor de Locomotivă din România (FML), Federația Națională „Drum de Fier” (FNDF), Federația Națională a Sindicatelor “Elcatel” Federația Automatizări Feroviare (FAF) Federația Națională Feroviară M/C (FNFMC) Federația Sindicatelor Ramurii Vagoane (FSRV) - au dezbătut în ședință comună oferta administrațiilor feroviare înaintată în cadrul ședințelor de negocieri colective demarate la toate societățile.
S-a subliniat faptul că oferta actuală, respectiv acordarea de tichete de masă în cuantum de 5 până la 8 tichete pe lună și fără creștere salarială nu poate fi acceptată pentru încheierea noilor contractelor coletive de muncă. În condițiile în care oferta nu va fi majorată, nu va fi posibilă realizarea acordului și urmează a fi declanșate conflicte de muncă la nivelul societăților feroviare.
În a doua parte a ședinței au participat, în calitate de invitați, conducătorii societăților feroviare: Ion Soare-director general CFR Marfă, Iosif Szentes-director general CFR Călători, Augustin Huidu- Administrator Special IRLU.
Iosif Szentes a arătat că reducerea activității CFR Călători, conform prevederilor din noul contract de activitate cu guvernul, nu va fi mai mare de 5%. Anul trecut s-au acordat clase salariaților, coroborat cu o creștere salarială, reprezentând per total o creștere a fondului de salarii de circa 8%) În BVC, datorită constrângerilor dictate de Ministerul Finanțelor și troika (FMI, BM, CE), a fost asumat un profit de 3 milioane lei, fără disponibilizări iar bugetul pentru salarii pe 2015 este cu 2.2% mai mare față de realizatul anului 2014. În aceste condiții, se poate oferi un număr de 5 tichete de masă lunar, începând cu aprilie 2015, urmând ca la rectificarea bugetară să fie facută o ofertă suplimentară.
SCRL va ieși foarte greu din situația în care se află. S-au purtat discuții cu firma care se ocupă de insolvență pentru a se majora cu 3240000 lei prestația societății către CFR Călători. Încercăm să facem prin SCRL dezmembrări de vagoane pentru a valorifica fierul vechi. CFR Călători nu poate funcționa fără SCRL. Se are în vedere integrarea SCRL în CFR Călători.
Ion Soare - CFR Marfă nu are subvenție, acționează pe o piață liberă, concurențială. Pornind de la constrângerile legale, BVC 2015 a fost construit fără creștere salarială și fară tichete de masă. Astăzi vom propune consiliului de administrație acordarea a 8 tichete de masă pe lună, urmând ca la rectificarea bugetară să găsim soluții de creștere a numărului tichetelor ce se vor acorda. CFR Marfă va termina anul 2015 cu o pierdere mică.
Referitor la situația orelor suplimentare și a condițiilor de muncă, la CFR Marfă se are în vedere suplimentarea numărului de mecanici de locomotivă. În perioada imediat următoare vor fi reparate prin intermediul IRLU scaunele defecte de pe locomotive.
Sunt dificultăți în plata orelor suplimentare datorită lipsei lichidităților.
Referitor la situația IRLU, Augustin Huidu a arătat că CFR IRLU se află în procedură insolvență din 3 septembrie 2014, până în prezent instanța a hotărât continuarea activității societății. Adunarea creditorilor nu a acceptat nici o creștere salarială. Daca rezultatele economice vor fi bune anul acesta, e posibil sa poată fi facuta o oferta salarială. Urmează să fie întocmit un program de disponibilizare pe anul 2015. Propunerea societății este să se încheie un acord pe o lună de zile cu menținerea tuturor drepturilor.
Ministerul Transporturilor și Compania Națională CFR SA au fost de asemenea invitați la ședință însă reprezentanții ministerului și ai gestionarului infrastructurii nu au considerat importantă participarea la ședința reunită a sindicatelor feroviare.
FML s-a adresat Guverului României și primului ministru, solicitând un tratament corect pentru CFR Marfă cu privire la bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2015. Au fost sesizate separat totodată Ministerele Muncii, Finanţelor şi Transporturilor.
Domnule prim-ministru,
Având în vedere faptul că, actualul guvern militează pentru revenirea la drepturile salariale diminuate de fosta putere, la fundamentarea bugetului de venituri si cheltuieli al societatii SNTFM CFR Marfă SA pentru anul 2015, la capitolul cheltuieli cu personalul, trebuie avută în vedere acordarea drepturilor salariale suspendate la ora actuala in contractele colective de munca. Salariile personalului feroviar sunt înghețate de 6 ani de zile, iar o serie de drepturi salariale sunt suspendate, astfel încât este necesar ca în anul 2015 să se ia măsuri concrete pentru dezghețarea drepturilor salariale ale feroviarilor in vederea asigurarii unui cadru corect pentru finalizarea negocierilor colective în curs de desfășurare.
Pentru a evita conflictele sociale ce vor izbucni în cazul eșecului negocierilor in vederea încheierii noului contract colectiv de muncă, este necesar să se asigure, prin bugetul de venituri și cheltuieli pe anunl 2015 al CFR Marfă, resursele pentru recuperarea drepturilor salariale actualmente suspendate, respectiv pentru asigurarea unei creșteri a salariilor personalului care să acopere rata inflației din ultimii ani în care salariile au fost înghețate. În acest sens trebuie menţinute cheltuielile cu salariile, respectiv cheltuielilor cu munca vie la nivelul anului 2014, având în vedere și faptul că societatea a re-câștigat o serie importantă de contracte de transport.
În anul 2014, SNTFM CFR Marfă, s-a restructurat agresiv, disponibilizând 2400 de salariați, legea permițându-i, în aceste condiții să acorde o majorare salarială care să acopere rata inflației pe întreg anul, precum și o majorare salarială cu un procent de 60% din creșterea productivității muncii. Cu toate acestea, Ministerul Finanțelor, a impus prin condiţionarea aprobării date la rectificarea bugetului, ca societatea să acorde o majorare de doar 2.4% pe ultimul trimestru al anului 2014. În 2015, cu toate ca OUG 26/2013 și Legea nr. 186/2014 prevăd o majorare a fondului de salarii consumat în 2014 cu 2.2%, Ministerul Finanțelor impune reducerea fondului de salarii consumat cu 10%, făcând astfel imposibilă negocierea contractului colectiv de muncă, și fiind de asemenea imposibilă chiar și plata orelor suplimetare efectuate de salariații societății.
După punerea în aplicare a programului de concediere colectivă de anul trecut, soldul de ore suplimentare a înregistrat o creștere continuă, societatea punând astfel în pericol sănătatea salariaților, pe care îi obligă să lucreze mult peste programul normal de lucru sau recurge la soluția greșită de a folosi salariați pe alte funcții decât cea pe care sunt încadrați și specializați. Față de această situație solicităm, asigurarea fondurilor necesare pentru reînființarea locurilor de muncă necesare desfășurării activității astfel încât salariații să nu mai fie nevoiți să facă ore suplimentare. Vă atragem atenția în eventualitatea în care nu se vor înființa locurile de muncă amintite, activitatea la anumite funcții cu responsabilități în siguranța circulației nu va mai putea fi continuată.
Prin noul buget de venituri și cheltuieli, este necesar să fie asigurate fondurile necesare investițiilor în vederea îmbunătățirii condițiilor de muncă și achiziționării echipamentelor de protecție corespunzătoare. Salarizarea mizeră și condițiile precare de muncă generează o stare gravă de nemulțumire a salariaților fiind iminentă declanșarea conflictelor de muncă.
Este necesară eliminarea restricțiilor impuse de Ministerul Finanțelor la construirea bugetului de venituri și cheltuieli al CFR Marfă, societate aflată pe o piață concurențială, dezavantajată prin aceste restricții față de societățile private de transport feroviar care nu au nici un fel de condiționări în modul în care își elaborează bugetele.
Ca strategie pentru viitor, este necesară regândirea politicii bugetare a societăţii, prin elaborarea unui buget multianual, având în vedere durata mare de derulare a investiţiilor in achiziţii, respectiv modernizări de material rulant (locomotive și vagoane), astfel încât să fie asigurat transportul în condiţii de siguranţă a circulaţiei feroviare.
În zilele de 11 și 12 martie, între orele 10.00-12.00, sindicatele feroviare au pichetat Ministerul Finanțelor Publice, principala nemulțumire fiind imposibilitatea finalizării negocierilor pentru încheierea noilor contracte colective de muncă la societățile feroviare.
O delegație a protestatarilor a înaintat un memoriu către conducerea instituției pichetate, vizând principalele probleme, de competența Ministerului Finanțelor, cu care se confruntă sistemul feroviar.
Citește mai mult:Feroviarii pichetează Ministerul Finanțelor Publice