FML a depus la Ministerul Transporturilor un memoriu cu privire la problemele feroviare pe care ministerul trebuie să le aibă în vedere spre rezolvare cât mai curând posibil. În urma înaintării documentului astăzi a avut loc o întâlnire cu reprezentanții conducerii ministerului, respectiv secretarii de stat Maria Magdalena Grigore și Virgil Dragoș Titea. La discuții au participat și reprezentanți ai conducerii Ministerului Muncii.
A fost abordată problematica expusă în document. Cu privire la posibilitatea elaborării bugetelor de venituri și cheltuieli la societățile feroviare astfel încât să poată fi acordate creșteri salariale, pentru aceasta fiind necesară modificarea legii, s-a stabilit organizarea unei intalniri comune a sindicatelor feroviare cu reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanțelor și Ministerului Muncii, pentru a demara modificarea legislatiei referitoare la constrangerile in confectionarea bugetelor la societatile cu capital majoritar de stat.
Referitor la Statutul personalului Feroviar, al cărui text a fost finalizat de către colectivul mixt de elaborare în cursul lunii trecute, - se vor face demersuri pentru urgentarea trimiterii actului normativ pe circuitul de avizare, termenul fiind de două săptămâni.
Cu privire la privatizarea CFR Marfa, la ultima discuție cu reprezentanții FMI, punctul de vedere al ministrului Ioan Rus a fost căla ora actuală nu trebuie făcută privatizarea, societatea trebuie lăsată un timp oarecare să se întărească pe piață și abia dupa aceea să se analizeze din nou dacă este oportună privatizarea.
La CFR Marfa se ia în calcul angajarea a 200 de oameni pentru a nu se mai face ore suplimentare.
A fost reiterată promisiunea că sindicatele vor fi invitate la ședințele consiliilor de administrație ale societăților feroviare.
În data de 30 ianuarie a avut loc o întâlnire cu reprezentanții Fondului Monetar Internațional, ai Băncii Mondiale și ai Băncii Centrale Europene.
La ședință , FML a înaintat o adresa cu problemele societăților feroviare. În cadrul discuțiilor, au fost abordată necesitatea elaborării bugetelor de venituri și cheltuieli la societățile feroviare astfel încât să poată fi crescute salariile, s-a subliniat faptul faptul că nu este oportună privatizarea CFR Marfă și că, în cazul în care se insistă asupra privatizării, aceasta trebuie făcută printr-o metodă care a avut succes la alte societăți similare, s-a arătat că disponibilizările haotice făcute la CFR Marfă au dus la înregistrarea unui număr extrem de mare de ore suplimentare.
A mai fost expusă necesitatea modificării Legii Dialogului Social așa cum a fost convenită de către reprezentanții confederațiilor sindicale, confederațiilor patronale și ai Ministerului Muncii.
Reprezentanții FML și cei ai IRLU SA, împreună cu reprezentantul administratorului judiciar, FIVE SRL, s-au întâlnit astăzi în vederea prelungirii acordului înregistrat cu nr 3678/30.05.2014, printr-un act adițional care urma să reglementeze acordarea autirozațiilor și permiselor de călătorie pe calea ferată pentru salariați și membrii de familie ai acestora, precum și acordarea de salarii compensatorii, în caz de disponibilizări colective.
În conformitate cu prevederile art. 153 din Legea 62/2011, reprezentanții FML au solicitat ca prevederile acordului să se aplice numai membrilor organizațiilor semnatare, solicitare refuzată de conducerea CFR IRLU. Motivul invocat de societate este că, în conformitate cu art. 38 din Codul muncii, "salariații care au dobândit drepturi nu pot fi lipsiți de acestea de către societate". Prin urmare, reprezentanții societății sunt foarte îngrijorați pentru diminuarea, în conformitate cu legea, a drepturilor unui procent nesemnificativ de salariați care nu sunt membri de sindicat, riscând un conflict cu majoritatea covârșitoare a salariaților reprezentați de FML.
Nu putem să nu ne punem întrebarea, de ce reprezentanții IRLU nu au avut aceeași poziție în cadrul negocerilor colective din trecut, atunci când i-au lipsit pe toți salariații de prima de vacanță, primele cu ocazia sărbătorilor, tichetele de masă, etc.
În aceste condiții, reprezentanții FML au refuzat semnarea actului adițional.
CNS Cartel Alfa, alături de celelalte patru confederații sindicale reprezentative, au arătat, în cadrul unei conferințe de presă, că Guvernul Ponta dorește distrugerea instituției Inspecției Muncii și au solicitat eliminarea prevederilor referitoare la această instituție din cadrul OUG nr. 86/2014
Ordinea de zi a şedinţei Comisiei de dialog social de la Ministerul muncii de astăzi arată cu elocvenţă faptul că Guvernul insistă să distrugă instituţia Inspecţiei muncii, refuzând să modfifice OUG nr. 86/2014 şi ignorând avertismentul şi solicitarea partenerilor sociali.
Crearea Autorităţii Naţionale pentru Inspecţia Muncii şi Securitate Socială, prin comasarea Inspecţiei Muncii cu Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, va avea drept consecinţă directă diminuarea eficienţei şi îngreunarea activităţii pe care o desfăşoară în prezent inspectorii de muncă, prin încărcarea cu alte sarcini ce ţin de asistenţa socială, nespecifice activităţii de control a inspectorilor de muncă.
Un aspect şi mai grav este abrogarea legii 108/1999, lege cu statut organic care reglementează în prezent organizarea şi funcţionarea Inspecţiei muncii. Inlocuirea unei legi organice cu o Hotărâre de Guvern prin care să se reglementeze atribuţiile specifice ale inspectorilor de muncă este în contradicţie cu Constituţia României, care prevede ca statutul funcţionarului public să fie reglementat printr-o lege organică (art. 73, alin. 3, lit. p) şi, de asemenea, cu prevederile Codului muncii, potrivit căruia „înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei muncii sunt reglementate prin lege specială”.
Odată reglementate printr-un act administrativ al guvernului, organizarea şi funcţionarea noii agenţii vor putea fi schimbate după interesele politice de momentsau locale. Astfel, nu se asigură nici stabilitatea în funcţie a inspectorilor de muncă, nici independenţa faţă de orice schimbare guvernamentală, condiţii de bază impuse de reglementările internaţionale, la care România este parte. („personalul Inspecţiei muncii va fi format din funcţionari publici al căror statut şi condiţii de serviciu le asigură stabilitatea în funcţie şi independenţa faţă de orice schimbare guvernamentală şi orice influenţă neprevăzută din afară” – art. 6, Convenţia 81/1947 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, ratificată). In plus, controlul politic al instituţiei este „asigurat”, prin OUG 86/2014, şi de numirea a unui preşedinte cu rang de secretar de stat, desemnat prin decizie a primului ministru.
Având În vedere preponderenţa componentei de asistenţă socială a noii agenţii, activitate în prezent coordonată de consiliile judeţene, credem că scopul final care se urmăreşte este subordonarea activităţii de inspecţie a muncii către consiliile judeţene. Astfel, baronii locali vor decide cine, când şi cum vor fi sau nu deranjaţi de inspectorii de muncă, dând frâu liber mafiei din sectorul economic.
In contextul în care, potrivit ultimei raportări a Ministerului Finanţelor Publice, frauda fiscală pe piaţa muncii se ridică la 14,6% din PIB, adică aproape jumătate din încasările totale la bugetul naţional, acţiunea Guvernului de anihilare a Inspecţiei Muncii, una dintre instituţiile esenţiale în combaterea fenomenului, este un act iresponsabil.
După promovarea prin asumare în faţa Parlamentului a Legii dialogului social (L62/2011) de către Guvernul Boc, lege pe care guvernarea Ponta a refuzat si refuza să o modifice şi care a distrus negocierea colectivă şi reprezentarea lucrătorilor, Inspecţia muncii a rămas ultima redută în verificarea şi aplicarea drepturilor lucrătorilor. Disoluţia acestei instituţii nu va face decât să încurajeze frauda fiscală pe piaţa muncii şi totodată să elimine în totalitate şi ultima speranţă pentru lucrători.
Confederaţiile sindicale reprezentative la nivel national CNS „Cartel ALFA", CNSLR Fratia, BNS, CSDR si CS Meridian, solicită eliminarea prevederilor referitoare la reorganizarea Inspecţiei Muncii din cadrul Ordonanţei de Urgenţă nr. 86/2014. In acest sens, confederaţiile sindicale au înaintat in data de 9 ianuarie 2015 şi o solicitare către Avocatul Poporului pentru invoca excepţia de neconstituţionalitate a art. 5 din OUG 86/2014 dar au declasat si procedura in vederea atacarii OUG pe procedura de contengios administrativ.
C.N.S. Cartel ALFA Bogdan Iuliu HOSSU
C.N.S.L.R. FRĂŢIA Leonard BARASCU
B.N.S. Dumitru COSTIN
C.S.D.R. Iacob BACIU
C.S.N. MERIDIAN Ion POPESCU
CNS Cartel Alfa a adresat ministrului muncii, Rovana Plumb o scrisoare deschisă prin care se solicită protejarea dreptului fundamental la grevă.
Citește mai mult:Scrisoare deschisă pentru protejarea dreptului la grevă