Reprezentanții conducerilor reunite ale federațiilor sindicale din calea ferată - Federația Mecanicilor de Locomotivă din România (FML), Federația Națională „Drum de Fier” (FNDF), Federația Națională a Sindicatelor “Elcatel” Federația Automatizări Feroviare (FAF) Federația Națională Feroviară M/C (FNFMC) Federația Sindicatelor Ramurii Vagoane (FSRV) - au dezbătut în ședință comună oferta administrațiilor feroviare înaintată în cadrul ședințelor de negocieri colective demarate la toate societățile.
S-a subliniat faptul că oferta actuală, respectiv acordarea de tichete de masă în cuantum de 5 până la 8 tichete pe lună și fără creștere salarială nu poate fi acceptată pentru încheierea noilor contractelor coletive de muncă. În condițiile în care oferta nu va fi majorată, nu va fi posibilă realizarea acordului și urmează a fi declanșate conflicte de muncă la nivelul societăților feroviare.
În a doua parte a ședinței au participat, în calitate de invitați, conducătorii societăților feroviare: Ion Soare-director general CFR Marfă, Iosif Szentes-director general CFR Călători, Augustin Huidu- Administrator Special IRLU.
Iosif Szentes a arătat că reducerea activității CFR Călători, conform prevederilor din noul contract de activitate cu guvernul, nu va fi mai mare de 5%. Anul trecut s-au acordat clase salariaților, coroborat cu o creștere salarială, reprezentând per total o creștere a fondului de salarii de circa 8%) În BVC, datorită constrângerilor dictate de Ministerul Finanțelor și troika (FMI, BM, CE), a fost asumat un profit de 3 milioane lei, fără disponibilizări iar bugetul pentru salarii pe 2015 este cu 2.2% mai mare față de realizatul anului 2014. În aceste condiții, se poate oferi un număr de 5 tichete de masă lunar, începând cu aprilie 2015, urmând ca la rectificarea bugetară să fie facută o ofertă suplimentară.
SCRL va ieși foarte greu din situația în care se află. S-au purtat discuții cu firma care se ocupă de insolvență pentru a se majora cu 3240000 lei prestația societății către CFR Călători. Încercăm să facem prin SCRL dezmembrări de vagoane pentru a valorifica fierul vechi. CFR Călători nu poate funcționa fără SCRL. Se are în vedere integrarea SCRL în CFR Călători.
Ion Soare - CFR Marfă nu are subvenție, acționează pe o piață liberă, concurențială. Pornind de la constrângerile legale, BVC 2015 a fost construit fără creștere salarială și fară tichete de masă. Astăzi vom propune consiliului de administrație acordarea a 8 tichete de masă pe lună, urmând ca la rectificarea bugetară să găsim soluții de creștere a numărului tichetelor ce se vor acorda. CFR Marfă va termina anul 2015 cu o pierdere mică.
Referitor la situația orelor suplimentare și a condițiilor de muncă, la CFR Marfă se are în vedere suplimentarea numărului de mecanici de locomotivă. În perioada imediat următoare vor fi reparate prin intermediul IRLU scaunele defecte de pe locomotive.
Sunt dificultăți în plata orelor suplimentare datorită lipsei lichidităților.
Referitor la situația IRLU, Augustin Huidu a arătat că CFR IRLU se află în procedură insolvență din 3 septembrie 2014, până în prezent instanța a hotărât continuarea activității societății. Adunarea creditorilor nu a acceptat nici o creștere salarială. Daca rezultatele economice vor fi bune anul acesta, e posibil sa poată fi facuta o oferta salarială. Urmează să fie întocmit un program de disponibilizare pe anul 2015. Propunerea societății este să se încheie un acord pe o lună de zile cu menținerea tuturor drepturilor.
Ministerul Transporturilor și Compania Națională CFR SA au fost de asemenea invitați la ședință însă reprezentanții ministerului și ai gestionarului infrastructurii nu au considerat importantă participarea la ședința reunită a sindicatelor feroviare.