Având în vedere faptul că IRLU ar putea face anul acesta concedieri colective, FML a solicitat includerea acestei societăţi în lista celor care pot acorda plăţi compensatorii.
Conform prevederilor Codului Muncii, FML a răspuns la notificarea transmisă de IRLU privind intenția de a face concedieri colective.
Administrațiile CFR Marfă SA, CFR Călători SA și CN CFR SA, au prezentat oferta finală în cadrul negocierilor colective și anume acordarea unui număr de 10 tichete de masă pe lună și salariat, fără creșteri salariale. Condiția ofertei este semnarea unui acord valabil până la data de 30 septembrie la CFR Marfă și CFR Călători, respectiv semnarea unui contract colectiv de muncă cu valabilitate de un an la CN CFR.
La ora actuală FML nu are mandat să accepte aceste oferte. Având în vedere prevederile Legii 62/2011, și anume că doar salariații membri de sindicat ai semnatarilor acordurilor beneficiază de prevederile acestuia, FML urmează să consulte organizațiile sindicale membre cu privire la oportunitatea semnării acordurilor în aceste condiții.
SC CFR IRLU intenţionează să treacă la concedieri colective.
Reprezentanții conducerilor reunite ale federațiilor sindicale din calea ferată - Federația Mecanicilor de Locomotivă din România (FML), Federația Națională „Drum de Fier” (FNDF), Federația Națională a Sindicatelor “Elcatel” Federația Automatizări Feroviare (FAF) Federația Națională Feroviară M/C (FNFMC) Federația Sindicatelor Ramurii Vagoane (FSRV) - au dezbătut în ședință comună oferta administrațiilor feroviare înaintată în cadrul ședințelor de negocieri colective demarate la toate societățile.
S-a subliniat faptul că oferta actuală, respectiv acordarea de tichete de masă în cuantum de 5 până la 8 tichete pe lună și fără creștere salarială nu poate fi acceptată pentru încheierea noilor contractelor coletive de muncă. În condițiile în care oferta nu va fi majorată, nu va fi posibilă realizarea acordului și urmează a fi declanșate conflicte de muncă la nivelul societăților feroviare.
În a doua parte a ședinței au participat, în calitate de invitați, conducătorii societăților feroviare: Ion Soare-director general CFR Marfă, Iosif Szentes-director general CFR Călători, Augustin Huidu- Administrator Special IRLU.
Iosif Szentes a arătat că reducerea activității CFR Călători, conform prevederilor din noul contract de activitate cu guvernul, nu va fi mai mare de 5%. Anul trecut s-au acordat clase salariaților, coroborat cu o creștere salarială, reprezentând per total o creștere a fondului de salarii de circa 8%) În BVC, datorită constrângerilor dictate de Ministerul Finanțelor și troika (FMI, BM, CE), a fost asumat un profit de 3 milioane lei, fără disponibilizări iar bugetul pentru salarii pe 2015 este cu 2.2% mai mare față de realizatul anului 2014. În aceste condiții, se poate oferi un număr de 5 tichete de masă lunar, începând cu aprilie 2015, urmând ca la rectificarea bugetară să fie facută o ofertă suplimentară.
SCRL va ieși foarte greu din situația în care se află. S-au purtat discuții cu firma care se ocupă de insolvență pentru a se majora cu 3240000 lei prestația societății către CFR Călători. Încercăm să facem prin SCRL dezmembrări de vagoane pentru a valorifica fierul vechi. CFR Călători nu poate funcționa fără SCRL. Se are în vedere integrarea SCRL în CFR Călători.
Ion Soare - CFR Marfă nu are subvenție, acționează pe o piață liberă, concurențială. Pornind de la constrângerile legale, BVC 2015 a fost construit fără creștere salarială și fară tichete de masă. Astăzi vom propune consiliului de administrație acordarea a 8 tichete de masă pe lună, urmând ca la rectificarea bugetară să găsim soluții de creștere a numărului tichetelor ce se vor acorda. CFR Marfă va termina anul 2015 cu o pierdere mică.
Referitor la situația orelor suplimentare și a condițiilor de muncă, la CFR Marfă se are în vedere suplimentarea numărului de mecanici de locomotivă. În perioada imediat următoare vor fi reparate prin intermediul IRLU scaunele defecte de pe locomotive.
Sunt dificultăți în plata orelor suplimentare datorită lipsei lichidităților.
Referitor la situația IRLU, Augustin Huidu a arătat că CFR IRLU se află în procedură insolvență din 3 septembrie 2014, până în prezent instanța a hotărât continuarea activității societății. Adunarea creditorilor nu a acceptat nici o creștere salarială. Daca rezultatele economice vor fi bune anul acesta, e posibil sa poată fi facuta o oferta salarială. Urmează să fie întocmit un program de disponibilizare pe anul 2015. Propunerea societății este să se încheie un acord pe o lună de zile cu menținerea tuturor drepturilor.
Ministerul Transporturilor și Compania Națională CFR SA au fost de asemenea invitați la ședință însă reprezentanții ministerului și ai gestionarului infrastructurii nu au considerat importantă participarea la ședința reunită a sindicatelor feroviare.