Site Redactor

Astăzi, 28 septembrie 2017, reprezentanții federațiilor sindicale feroviare s-au întâlnit din nou cu Secretarul General al Guvernului României pentru a relua discuțiile pe problemele sistemului feroviar ridicate săptămâna trecută. Din partea Secretariatului General al Guvernului au participat: secretarul general Mihai Busuioc, consilierii Horia Ghimbățeanu, George Faraianu, Nichita Dumitru. Din partea Ministerului Transporturilor a participat Secretarul de Stat Cercel Ninel. Din partea federațiilor feroviare au participat Iulică Măntescu – Federația Mecanicilor de Locomotivă din România, Radmilo Felix – Federația Mecanicilor de Locomotivă din România, Rodrigo Gabriel Maxim – Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Liviu Grab – Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Nicolae Grigore – Federația Națională a Sindicatelor din Transporturi "ELCATEL", Florin Dobrescu – Federația Națională “Drum de Fier”, Cristi Bobe - Sindicatul Feroviar AFER, Irina Petrescu - Sindicatul Feroviar AFER.

 

Cu privire la decizia AFER nr. 63/06.09.2017, prin care se diminuează retroactiv salariile personalului, Secretarul General al Guvernului a arătat că în cursul zilei de astăzi va avea o discuție cu reprezentanții Curții de Conturi pe această problemă iar luni 2 octombrie, la ora 10.00 va fi luată o decizie în acest sens.

 

Cu privire la PL-x 37/2017, Proiectul de lege privind Statutul Personalului Feroviar, se va convoca, sub medierea Secretariatului General al Guvernului și a Ministrului pentru relația cu Parlamentul, Viorel Ilie,  în termen de 2 săptămâni, o întâlnire cu toate ministerele implicate în avizarea proiectului de lege, pentru a putea fi emis un punct de vedere comun care să fie trimis Camerei Deputaților, în vederea deblocării procesului legislativ aferent acestui proiect de act normativ.

Legat de CFR Marfă, sindicatele feroviare au arătat că există o presiune fără precedent a operatorilor privați prin vocea Consiliului Concurenței, materializate inclusiv prin sesizări către Comisia Europeană-DG Competition, cu privire la datoriile CFR Marfă care în anul 2013 au fost transformate în acțiuni, în vederea privatizării societății. Se solicită reintroducerea acestor datorii în sarcina CFR Marfă, datorită faptului că privatizarea a eșuat. Sindicatele feroviare au arătat că scopul real al acestor solicitări este falimentarea operatorului național de transport feroviar de marfă și vânzarea acestuia pe bucăți către operatorii privați. Ar fi inadmisibil ca statul român să-și falimenteze propria societate cu caracter strategic, pe baza unor reclamații nefondate ale concurenților din piață. Sindicatele au cerut implicarea fermă a Guvernului României în gestionarea problemei sus menționate și susținerea, în conformitate cu prevederile Legii 202/2016, a operatorului național, strategic, de transport feroviar de marfă.

 

Cu privire la rectificarea bugetară, s-a arătat că rezultatul acesteia se va materializa în diminuarea alocațiilor pentru întreținerea infrastructurii feroviare și a celor pentru transportul de călători, fiind în pericol de a fi afectate inclusiv salariile personalului. În condițiile în care CFR Călători a pierdut această alocație pe primele 3 luni ale anului, pentru că în acea perioadă Guvernul nu adoptase contractul de servicii publice în transportul feroviar de călători, iar prin rectificarea bugetară se mai diminuează suplimentar din alocație, CFR Călători urmează să iasă din zona profitabilă și să înregistreze pierderi, fiind chiar obligată de a-și reduce prestația (numărul de trenuri) stabilită prin contractul de activitate.

 

S-a solicitat urgentarea fuziunii prin absorbție a societăților reparatoare de locomotive, filiale ale CFR Călători și CFR Marfă, arătându-se că aceeași măsură luată în trecut cu filialele reparatoare de vagoane a avut rezultate bune.

 

A fost reiterată solicitarea de modificare a criteriilor de performanță pentru managerii gestionarilor de infrastructură în sensul stabilirii unor criterii predominant tehnice, de întreținere și modernizare a infrastructurilor. Este inadmisibil ca aceste societăți, care primesc alocații pentru întreținerea infrastructurilor să se înregistreze cu profituri substanțiale, provenite din faptul că nu se fac reparații și rămân bani necheltuiți. Reprezentanții Guvernului au arătat că sunt  nemulțumiți de prevederile OUG 109/2011, cu privire la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice și că Ministerul Finanțelor va face o analiză a modificărilor care ar trebui făcute pentru soluționarea problemelor sesizate.

 

A fost solicitată elaborarea de bugete multi-anuale pentru proiectele mari de reparare-dotare cu material rulant, precum și pentru investițiile mari în infrastructură. Secretarul General al Guvernului a arătat că este în intenția Ministerului Finanțelor de a introduce acest tip de finanțare multi-anuală.

 

Cu privire la refuzul Consiliilor de Administrație de la CFR Călători și CN CFR SA de a invita reprezentanții sindicatelor la ședințele la care se discută probleme cu impact economico-social, Secretarul de Stat, Cercel Ninel, a promis că va rezolva această problemă pentru CFR Călători și că va discuta cu Secretarul de Stat, Mircea Biban, care răspunde de activitatea CN CFR SA, pentru a rezolva situația sesizată și la CN CFR SA.

 

În cursul săptămânii următoare va avea loc, la Ministerul Transporturilor, o întâlnire comună a reprezentanților federațiilor feroviare cu reprezentanții conducerii Ministerului, și ai societăților feroviare, mediată de Secretariatul General al Guvernului, pentru rezolvarea problemelor care sunt de competența Ministerului sau a societăților. În data de 4 octombrie va avea loc, la Guvern, o întâlnire pentru a găsi o soluție de recuperare a accizei la combustibilul utilizat la transporturi.