| |
Motivarea muncii,
satisfacţia care lipseşte lucrătorilor din căile
ferate
Cea mai mare parte a lucrătorilor din căile
ferate sunt nemultumiţi de lipsa satisfacţiei la locul de muncă şi de
realizările lor profesionale, asta din cauza lipsei motivaţiei muncii, care
poate fi salarială sau profesională. Nemulţumirile se datorează următoarelor
cauze:
-
īncărcarea forţată a fişelor posturilor pe care
le ocupă. Īncărcarea fişei cu responsabilităţi care nu au legatură cu funcţia
de īncadrare;
-
rutina de la locul de muncă. Lipsa alternativei
pentru majoritatea funcţiilor de la calea ferată, din această cauză scade
nivelul de performanţă;
-
absenţa programelor de modernizare a locurilor
de muncă. Multe locuri de muncă au rămas la nivelul anilor 1970, fondurile
alocate an de an īn BVC īn acest scop nu acoperă necesarul;
-
existenţa īn cadrul companiilor a unor siteme
de apreciere şi recunoaştere bazate pe criterii subiective. Nu se apreciază
dinamismul, inteligenţa, creativitatea, entuziastmul, simţul responsabilităţii
şi loialitatea. Primează nepotismul, pilele şi cunoştinţele;
-
lipsa factorilor motivatori la locurile de
muncă. Indiferent de ce faci, eşti tratat la fel ca ceilalţi, dacă nu mai rău.
Lipseşte sistemul motivaţional care să determine creşterea performanţelor
profesionale;
-
supraīncărcarea instrucţiilor de serviciu.
Majoritatea instrucţiilor sunt depăşite, cu multe referinţe la alte acte
normative, nu sunt aerisite şi reactualizate după reorganizarea societăţilor;
-
siguranţa locului de muncă. An de an salariaţii
tremură datorită instabilitatăţii locurilor de muncă generate de managementul
defectuos al resurselor umane;
-
modul īn care companiile işi tratează
angajaţii. Nu suntem respectaţi de angajator, nu ne este asigurat un climat
socio-profesional corespunzător;
-
retribuţii necorespunzatoare. Salariile nu
reflectă realitatea economică, puterea de cumpărare fiind foarte mică,
insuficientă pentru nevoile esenţiale ale salariaţilor;
-
numărul mare de controale. Numărul mare de
controale de tot felul duce la un stres accentuat adăugat problemelor de zi cu
zi. Tot timpul măsurile luate īn urma controalelor sunt administrative şi nu
vizează īmbunătăţirea activităţii ci doar sancţionarea salariaţilor. Este
regretabilă persistenţa mentalităţii comuniste privind obligativitatea pentru
salariaţii cu sarcini de control de a semnala nereguli īn activitate
indiferent dacă acestea există sau nu. Acest lucru impune ideea că activitatea
la calea ferată nu se poate desfăşura fără deficienţe instituindu-se un
fel de plan de nereguli şi de sancţionare a salariaţilor.
Sistemul motivaţional la locul de muncă s-ar
putea realiza prin:
-
creşterea
nivelului general de educaţie şi de pregătire profesională;
-
asigurarea
unui nivel ridicat de sănătate a forţei de muncă;
-
promovarea
unui sistem eficient de motivare a salariaţilor;
-
asigurarea unei calităţi ridicate a
infrastructurii, a resurselor umane şi a capitalului alocat transporturilor
feroviare.
Vicepreşedinte USRV Regionala Timişoara
Pătru Constantin
| |
|