FEDERAŢIA MECANICILOR DE LOCOMOTIVĂ Afiliată la Cartel ALFA, ALE şi CSNTR
Spune NU desființării SMURD! - clic aici!
Ludovic Orban zgâlţâie calea ferata |
|
3 mai 2007 Ludovic Orban zgâlţâie calea ferată, articol de Ştefania Enache publicat în Săptămâna Financiară din 30 aprilie 2007. (Clic aici pentru direcţionarea către Săptămâna Financiară.) Trenurile din România nu s-au integrat în Uniunea Europeană. Din cei aproximativ 14.000 de kilometri de cale ferată doar pe câteva sute se poate circula cu viteza standard adoptată în statele comunitare. De 17 ani, transportul feroviar din ţara noastră este ameninţat cu reforma, dar până acum nu s-a făcut nimic pentru eficientizarea sistemului. Astfel, companiile din acest domeniu continuă să înghidă anual sume fabuloase alocate de la bugetul de stat. Alocaţia de la buget pentru sistemul feroviar din România este în medie de 0,7 % din PIB. Cea mai mare parte din această sumă este acaparată de CFR Călători, iar restul ajunge la infrastructură. Ministrii care s-au plimbat pe la Transporturi au tot ameninţat cu reforma. Astfel, calea ferată a fost spartă în mai multe bugăţI, apoi a fost sudată la loc pentru ca într-un final să se ajungă la o împărţire în trei companii şi anume De călători, De Marfă şi Infrastructura. Noul şef, Ludovic Orban a anunţat că după mai bine de doi ani de guvernare se va aplica în sfărşit planul de reorganizare al căilor ferate anunţat încă din campania electorală. Astfel, societăţile de trenuri vor fi restructurate fiind prevăzute adevărate cutremure. Miza cea mare este o privatizare cât mai rapidă a unui sistem care până acum nu a făcut altceva decât să toace bani de la buget. CFR Călători va fi spartă Prima dintre companiile care intră în reorganizare este cea de Călători. “ Potrivit Cartei Albe a transporturilor în UE, circulaţia feroviară şi cea fluvială sunt definite ca domenii prioritare. În ţara noastră aceste două sectoare au fost lăsate la coadă. Cele mai mari probleme la calea ferată au apărut din cauza haosului. Neajunsurile de la CFR Călători, de exemplu, pleacă de la faptul că subvenţiile de la stat nu sunt alocate după un calcul obiectiv, ci în urma unor discuţii de genul societatea cere atât, iar Ministerul Finanţelor îşi deschide punga doar pentru atât. Acest motiv a cauzat blocajul financiar din sistem. La ora actuală, din lipsă de resurse, CFR Călători nu-şi poate achita costurile de utilizare către CFR Infrastructură şi de aici un întreg cerc vicios. În plus, CFR Călători nu poate investi. Un transport la standardele UE presupune achiziţii de locomotive, vagoane, servicii de calitate, etc. În privinţa CFR Călători eu cred că trebuie gândit un plan prin care să se facă o restructurare a unităţii, care să ducă în primul rând la eliminarea tuturor costurilor inutile. Transportul de călători trebuie să îşi eficientizeze activitatea. E necesară adoptarea unei strategii care să crească numărul persoanelor care aplează la aceste servicii. Statisticile arată că în ultimii 17 ani, numărul celor care merg cu trenul este o treime din numărul celor care făceau acest lucru înainte de 1989. CFR Călători va fi reorganizată conform planului de guvernare anunţat la câştigarea alegerilor. Unitatea va fi împărţită în mai multe societăţi. Vom avea o companie de lung parcurs şi curse internaţionale. În acest caz, eficientizarea se va face rapid şi vom putea trece la privatizarea efectivă. Cursele interne vor fi realizate de opt companii regionale, care rămân în subordinea Transporturilor. Voi milita totuşi pentru restructurarea activităţii şi în acest caz. Etapele sunt în derulare. În scurt timp, Guvernul va emite hotărârea prin care se avizează divizarea. Într-o lună vom demara procedurile de alegere a consultantului în scopul privatizării. După ce toată documentaţia va fi gata vom consulta şi celelalte instituţii implicate: AVAS, Finanţe, etc”, ne-a declarat ministrul Transporturilor. Trebuie precizat că, numărul salariaţilor care lucrau la 31 decembrie 2006 în cadrul acestei unităţi era de 16.961 de oameni. În plus, pentru anul acesta societatea şi-a propus să transporte peste opt milioane de persoane. CFR Călători este una dintre unităţile care merg pe pierderi. Societatea beneficiază de subvenţii din partea statului pentru diferenţa de preţ. Din banii plătiţI de cetăţean la casa de bilete se acoperă doar 40-42% din tarif, restul venind de la buget. Marfa se privatizează “Dintre toate companiile de cale ferată, singura profitabilă este CFR Marfă. Noi nu trebuie să facem altceva decât să îmbunătăţim indicii de performanţă. Privatizarea acestei societăţI se va face cel târziu, în 2009”, susţine Orban. Pentru realizarea unor investiţii compania a fost nevoită acum 5 ani să emită pe piaţă euroobligaţiuni în valoare de 120 de milioane de euro. Se pare că privatizarea este încetinită tocmai de modul anevoios în care statul reuşeşte să recupereze aceste euroobligaţiuni. La un moment dat, chiar BERD s-a arătat interesată de un pachet de acţiuni la CFR Marfă. Dacă până acum cifrele arată că această societate merge în câştig, există riscul ca profitul să o ia la vale. În bugetul de venituri şi cheltuieli consolidate pentru anul 2007, CFR Marfă are prevăzut un profit brut de 4,56 milioane lei noi. Suma este mai mică cu 4,474 milioane de lei faţă de profitul înregistrat în 2006. Totuşi veniturile totale ale companiei sunt cu 245,823 milioane de lei mai mari decât anul trecut, fiind estimate la 2,071 miliarde de lei noi. Asta în timp ce cheltuielile se ridică la 2,065 miliarde de lei. Cele mai mari costuri vor fi alocate personalului- 662,691 milioane lei ( 458,182 milioane merg doar pe salarii). Pentru investiţii sunt prevăzute 100,050 milioane lei, iar pentru rambursarea unor credite 28,947 milioane lei. Potrivit statisticilor, la 31 decembrie anul trecut CFR Marfă avea 18.877 de salariaţI, 927 de locomotive şi 60.000 de vagoane. Vor să scape de infrastructură Compania care ridică semene de întrebare este Infrastructura. Potrivit ministrului Transporturilor, cele mai mari probleme sunt la CFR Infrastructură. “ Am impresia că aici au fost ascunşi indicii de performanţă. Vom analiza foarte atent ce se întâmplă. Într-o lună, două vom clarifica tot. Sincer, aş prefera intervenţia sectorului privat. În acest fel aş scăpa nu de o singură problemă, ci de două. Pentru că trebuie spus că odată cumpărată infrastructura este luat şi personalul care lucrează aici”, a precizat Orban. Posibil conflict social Sindicatele din domeniu se declareă surprinse de faptul că până acum nu li s-a comunicat în mod oficial care sunt proiectele referitoare la CFR. Voicu Sala, liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă susţine că aşteptă ca noul ministru să ia legătura cu ei, pentru că din punct de vedere legal măsurile trebuie luate în urma unui dialog social.” Este clar că nu au respectat etapele din programul de guvernare şi acum vin repede să facă totul”. Sindicaliştii au anunţat că îşi vor face public punctul de vedere în această săptămână după ce vor sta de vorbă cu Orban. E posibil ca în stilul în care merg lucrurile să avem în faţă un nou conflict social pe calea ferată. Privaţii acaparează transportul de marfă După anul 2000, în transportul feroviar care până atunci era exclusiv de stat au început să-şi facă simţită prezenţa firmele private. La ora actuală pe piaţă sunt în jur de 30 de operatori privaţi. Cei mai mulţI se ocupă cu transportul de marfă, asigurând cam o treime activitatea acestui serviciu. Există câteva societăţI care au introdus şi trenuri de călători. Reprezentanţii acestora susţin că acet tip de afacere nu le aduce prea mari beneficii. În ciuda subvenţiilor primite de la stat, pierderile tot se acumulează. Îşi permit să nu renunţe la transportul de călători deoarece profiturile în cazul transportului de marfă sunt însemnate. Cele mai mari câştiguri rezultă din transportul navetizat. Este vorba de fapt despre traficul concentrat în zona produselor petroliere, metalurgice, chimice, materii prime, etc. Reprezentanţii CFR Marfă evită să dea publicităţii date statistice legate de cât la sută din transportul de marfă este privat. Neoficial, se spune că operatorii particulari au acaparat cam 25 % din piaţă. Exemplul japonez Reformele care au lovit haotic în timp societăţile de căI ferate nu au adus nimic benefic. Fiecare ministru care s-a perindat pe la Transporturi a venit cu o idée în ceea ce priveşte reorganizarea acestor unităţi. Timp de câţiva ani, activitatea CFR SA a fost supravegheată de un expert în management al Agenţiei Japoneze de Cooperare Internaţională/ JICA. Shinji Naruo a criticat tocmai aceste schimbări repetate care intervin la nivel de conducere şi care din punctul lui de vedere frânează dezvoltarea. El a spus că după ce a vizitat toate regionalele există şanse de mai bine. Mai mult, a invocat exemplul Companiei Nationale de CăI Ferate din Japonia care până în 1980 a mers pe pierderi însemnate. După ce statul a adoptat un plan de restructurare a ativităţii, societatea s-a redresat, iar în câţiva ani a ajuns să scoată profit. Una dintre propunerile pe care expertul japonez le-a făcut pentru acoperirea pierderilor înregistrate în special de infrastructura feroviară a fost aceea de listare la bursă a unei părţi a companiei.
|
|
Trimite mesaje la
webmaster@fml.ro cu întrebări
sau comentarii despre această pagină
web.
|