FEDERAŢIA MECANICILOR DE LOCOMOTIVĂ Afiliată la Cartel ALFA, ALE şi CSNTR
Spune NU desființării SMURD! - clic aici!
FML se opune privatizării CFR Marfă |
|
14 martie 2008 În Conferinţa de presă de ieri, ministrul transporturilor Ludovic Orban a declarat că a fost finalizată strategia de privatizare a Companiei CFR Marfă de către firma de consultanţă angajată de Ministerul Transporturilor. Variantele de privatizare propuse vizează vânzarea în totalitate a pachetului de acţiuni deţinut de stat, prin licitaţie deschisă, cu precalificare sau prin negociere directă. Conform afirmaţiilor ministrului Ludovic Orban, obiectivul ministerului este ca până la sfârşitul anului sa fie finalizată privatizarea companiei. Participaţia statului în cadrul companiei de transport feroviar de marfă, reprezentând 100% din capital, se va vinde integral prin licitaţie si nu se are în vedere o eventuală listare la bursă.
FML a adresat o scrisoare deschisă primului ministru, arătând că se opune privatizării companiei CFR Marfă, aceasta fiind un operator feroviar care nu înregistrează pierderi şi nu beneficiază de nici un fel de compensaţie de la bugetul de stat, fiind în concurenţă cu ceilalti operatori privaţi din transportul feroviar într-o piaţă liberă. Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă, cu un număr de peste 18 mii de salariaţi, operează atât în transportul local de mărfuri, cât şi în transportul internaţional, aflându-se în concurenţă neloială cu celelalte moduri de transport din România, în special, cu transportul auto prin faptul că, prin accizele plătite la achiziţionarea motorinei, contribuie de fapt la întreţinerea infrastructurii rutiere naţionale. Echitabil ar fi ca statul român să investească în egală măsură atât în infrastructura rutieră, cât şi în cea feroviară. Acest lucru nu se întâmplă în realitate: în timp ce reţeaua rutieră beneficiază de investiţii masive pentru întreţinere, modernizare şi dezvoltare, infrastructura feroviară este menţinută la un nivel tehnic precar, la limita siguranţei circulaţiei, finanţându-se în principal din taxa de utilizare a infrastructurii (TUI), percepută de la operatorii de transport feroviar şi dintr-o compensaţie modică primită de la stat. Slaba finanţare din partea statului a infrastructurii feroviare duce la creşterea taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) şi implicit pune într-o situaţie de concurenţă neloială şi discriminatorie operatorii de transport feroviar faţă de operatorii de transport rutier. Poziţia FML este rezultatul unei analize profunde şi documentate care a avut la bază şi realităţile din alte ţări ale Uniunii Europene, unde operatorii naţionali de transport sunt societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, sistemele de transport feroviar funcţionând în structuri de holding. Mai mult decat atât, unele dintre aceste societăţi comerciale străine (operatorii naţionali de stat DB si OBB), au o poziţie tot mai agresivă pe piaţa europeană de transport feroviar, dovedind un interes deosebit în vederea achiziţionării operatorului de stat SC SNTFM CFR MARFĂ S.A. Ori, dacă operatorul naţional de transport feroviar de marfă se dovedeste a fi o afacere profitabilă pentru DB sau OBB, deci implicit pentru statul german, respectiv austriac, nu vedem raţiunea pentru care statul român este dispus să renunţe la CFR Marfă. FML a arătat că în România, o dată cu reorganizarea sistemului feroviar din anul 1998, în societăţi comerciale separate, s-au creat premizele concurenţiale pe piata de transport feroviar de marfă, astfel încât au fost create condiţiile de înfiinţare şi funcţionare a 28 de operatori feroviari privaţi care acoperă circa 25% din transportul feroviar de marfă. În aceste condiţii SC SNTFM CFR MARFĂ SA, consideră FML, trebuie să rămâna un operator naţional strategic în condiţii de concurenţă cu operatorii privaţi şi care să asigure, prin garanţia statului, transportul de combustibil pentru centralele termice şi nucleare, transporturile industriale pentru infrastructura publică, transportul ecologic, transportul RO LA etc. FML a solicitat Primului Ministru să revină asupra deciziei de a privatiza CFR Marfă. FML se va opune acestei privatizări prin toate mijloacele disponibile, solicitând inclusiv sprijin la nivelul instituţiilor Uniunii Europene prin intermediul organizaţiilor la care este afiliată. Mai trebuie precizat că ţările Uniunii Europene pun un accent deosebit pe susţinerea căilor ferate în scopul descongestionării reţelelor de transport rutier, reducerii poluării generate de mijloacele de transport şi diminuarea pagubelor umane şi materiale generate de accidentele rutiere a căror frecvenţă este în continuă creştere.
|
|
Trimite mesaje la
webmaster@fml.ro cu întrebări
sau comentarii despre această pagină
web.
|