| |
2 februarie
2012
Federațiile Sindicale din Transporturile Feroviare
Fondul Monetar
International
Domnului Jeffrey
Franks, sef al misiunii FMI in Romania
Federațiile
Sindicale din Transporturile Feroviare dezaprobă intenția de a se face o
nouă concediere colectivă la societățile feroviare în scopul așa zisei
eficientizării acestor unități. După ce personalul feroviar a fost practic
decimat (de la 230000 de salariați în anul 1993 la 58000 în prezent) constatăm
că din nou singura metodă de eficientizare a sistemului feroviar se
materializează prin concedieri colective. Având în vedere avantajele de
necontestat, considerăm că sectorul feroviar trebuie dezvoltat prin sprijin și
investiții masive, inclusiv din fonduri europene, așa cum se întâmplă în toate
economiile moderne.
Reducerile de
personal din transporturile feroviare nu au dat până acuma și nici nu vor da pe
viitor rezultatele previzionate de reabilitare tehnico-economică.
Federațiile
Sindicale din Transporturile Feroviare consideră că principalele priorități care
trebuiesc avute în vedere pentru eficientizarea unităților feroviare sunt:
-
Promovarea in regim de urgenta
a unei strategii pe termen mediu si lung cu privire la dezvoltarea
sectorului feroviar.
-
Stingerea în regim de urgență
a datoriilor inregistrate in sistemul feroviar prin trecerea lor la datoria
publica asa cum fac statele din vestul Europei, evitandu-se astfel
acumularea de dobanzi si penalitati, care duc societățile în zona
pierderilor și care oricum nu vor putea fi platite niciodata.
-
Reorganizarea structurala a
caii ferate intr-un sistem integrat inclusiv cu readucerea tuturor
filialelor in structura societatilor, eliminând astfel o serie de cheltuieli
suplimentare si simplificand structura conducerii. Decizia de a plasa
filiale ca IRLU, SCRL, etc în subordinea Ministerului Transporturilor și
Infrastructurii, va aduce mari prejudicii în plan funcțional societăților
din care aceste filiale au fost desprinse. În acest context, este necesară și
transformarea depourilor de locomotive de la operatorii feroviari de stat in
depouri mixte de calatori si marfa.
-
Regandirea politicii bugetare
a societatilor feroviare, prin elaborarea de bugete multianuale, avand in
vedere durata mare de derulare a investitiilor in acest sector, inclusiv
prin asigurarea de la bugetul de stat, prin prevedere expresa in legea
bugetului, a fondurilor necesare intretinerii si modernizarii
infrastructurii feroviare, in valoare anuala de 1% –1,5% din PIB, precum și
asigurarea unui nivel anual al subventiei la transportul feroviar de
calatori aprobat prin BVC, care să acopere diferenta dintre costurile de
transport si veniturile reale realizate din tarifele de transport in procent
de 0,5%-1,% din PIB.
-
Având în vedere faptul că
întregului personalul feroviar i-au fost diminuate drastic veniturile
salariale încă din anul 2009, este imperios necesar să fie demarată încă din
cursul acestui an o relaxare a presiunii pe salariile din societățile de
transport feroviar. In acest sens este necesar ca Ministerul Transporturilor
și infrastructurii să permită societăților feroviare ca în cursul negocierii
noilor contracte colective de muncă să fie re-introduse o serie de drepturi
suspendate cum ar fi prima de recuperare a forței de muncă, tichetele de
masă, etc.
-
Menținerea și asigurarea
plății corecte și la timp a facilităților de călătorie pe calea ferată pe
care CFR Călători le asigură în urma unor legi speciale (pensionari,
revoluționari, elevi, studenți, etc...). Amendarea Legii 283/2011 in sensul
eliminarii prevederilor care limiteaza facilitatile de calatorie pe calea
ferată pentru feroviari si care creeaza grave disfunctionalitati in
functionarea unitatilor feroviare.
-
Rezolvarea problemei datoriei
CN CFR SA catre furnizorii de energie electrica prin iesirea din situatia
actuala de consumator captiv, in scopul achizitionarii de energie electrica
de pe piata libera, în calitate de consumator eligibil, la tarife
avantajoase.
-
Modificarea Legii nr. 571/2003
privind Codul Fiscal, si anume art. 201 in sensul completarii cu un nou
aliniat care sa cuprinda urmatoarele:
a)
“produsele energetice livrate in vederea utilizarii drept combustibil pentru
motor pentru transposturile feroviare de calatori, marfa si pentru locomotivele
si utilajele folosite la revizia si intretinerea infrastructurii feroviare”.
Aceasta scutire de la plata accizelor, instituite de fapt pentru intretinerea
infrastructurii rutiere, ar conduce la relansarea transportului feroviar prin
posibilitatea micsorarii tarifelor atat la transportul de calatori, cat si la
cel de marfa. Astfel s-ar elimina inca o forma de discriminare inadmisibila a
transportului feroviar in raport cu transportul auto.
-
Elaborarea unor reglementari
care sa permita operatorilor naționali de transport feroviar recuperarea
investitiilor facute de catre acestia pentru formarea personalului de
locomotiva in cazul in care personalul respectiv ii paraseste in mod
voluntar in favoarea altui operator sau administrator de infrastructura
feroviara (retinerea autorizatiilor necesare serviciului pe tipuri de
material rulant si pe sectii de infrastructura feroviara) și interzicerea
folosirii de personal care cumuleaza pensia cu salariul in functii cu
responsabilitati in siguranta circulatiei feroviare.
-
Elaborarea si promovarea in
regim de urgenta a unui pachet legislativ care sa reglementeze o tarifare
echitabila a utilizarii infrastructurilor de transport terestru, care sa
duca la diminuarea concurentei neloiale existente in prezent. Este necesară
aplicarea unui tarif de utilizare a infrastructurii pentru transportul
rutier similar si comparabil cu cel aplicat pentru transportul pe calea
ferata, fapt ce va asigura si va stimula transferul de pe sosea pe calea
ferata a marfurilor care in mod rational, economic si ecologic trebuie
transportate pe calea ferata cum ar fi: produsele de balastiera, marfurile
periculoase, etc.
-
Eliminarea discriminarilor
existente la ora actuala intre operatorii de stat si privati din
transporturile de marfa si calatori.
-
Sustinerea de catre statul
roman a investitiilor importante in materialul rulant (rame electrice și
diesel, etc) necesar pentru functionarea operatorilor feroviari. În anul
2012 aceste investitii sunt inexistente.
-
Sistarea trecerii liniilor in
categoria asa zisa neinteroperabila si renuntarea la conceptul de
neinteroperabilitate, avand in vedere ca interoperabilitatea reprezinta o
modalitate de interconectare a retelelor feroviare europene si nicidecum o
forma de clasificare a liniilor feroviare dupa gradul de utilizare.
-
Promovarea unei legi cu
privire la derularea transporturilor intermodale. Consideram necesar
sistemul de ajutoare de stat pentru dezvoltarea transporturilor intermodale
(subventii pentru transporturi intermodale, inclusiv pentru transportul
RO-LA si Ferry-Boat, ajutoare pentru dezvoltarea de elemente de
infrastructura, scutiri de taxe si impozite pentru achizitii de echipamente,
mijloace de transport, etc.)
-
Intervenția energică a
guvernului pentru desființarea monopolurilor constituite de furnizorii unici
feroviari în aprovizionarea unităților din calea ferată.
-
Elaborarea si promovarea in
regim de urgenta a unui pachet legislativ care sa reglementeze transportul
rutier de pasageri in scopul asigurarii sigurantei si confortul acestora,
prin interzicerea efectuarii acestui transport cu microbuze pe distante mai
mari de 100-150 km si realizarea unui control strict si eficent a
respectarii vitezelor de circulatie ale mijloacelor auto.
| |
|