FEDERAŢIA MECANICILOR DE LOCOMOTIVĂ Afiliată la Cartel ALFA, ALE şi CSNTR
Spune NU desființării SMURD! - clic aici!
CFR Călători |
|
M.M.S.S.F. nr. 3583 / 37 din 21.04.2005
PROCES VERBAL DE CONCILIERE încheiat astăzi 11 aprilie 2005 la sediul societăţii S.N.T.F.C. “CFR Călători”-SA din B-dul Dinicu Golescu nr. 38, sect 1, Bucureşti
În conformitate cu prevederile art 17 şi 18 din Legea nr 168/1999 s-a procedat la concilierea conflictului colectiv de muncă sesizat la DMSSF a Municipiului Bucureşti sub nr.2247/20.04.2005 de către Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România (denumită în continuare FMLR), conflict declanşat în cadrul “CFR Călători” SA, numită în continuare “unitate”.
La conciliere participă: ¨ Din partea Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România(conform împuternicirii nr.1486/ 22.04.2005):
¨ Din partea SNTFC CFR Călători SA (conform împuternicirii nr. 1/1102/2005):
Procedura de conciliere este asigurată de domnişoara Corina Stănculescu, şef birou legislaţie, delegat DMSSF a Municipiului Bucureşti, având legitimaţia cu nr. 1495/2001 care a verificat şi constatat îndeplinite dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 168/1999.
Reprezentanţii FMLR arată următoarele : - Organizaţiile sindicale reprezentative s-au întâlnit cu reprezentanţii administraţiei pe o perioadă de 60 de zile,respectiv 25 ianuarie 2005 - 25 martie 2005, pentru negocierea CCM pe anul 2005-2006. Având în vedere prevederile Legii contractului colectiv de muncă, ale art.2(1) din CCM pe anul 2004-2005, acest contract a fost înregistrat la data de 17.03.2004 şi are valabilitate de un an, respectiv până la data de 17.03.2005. Datorită faptului că durata consacrată de lege pentru negocierea CCM la nivel de unitate şi în acest interval nu s-a realizat acordul ce are ca obiect stabilirea condiţiilor de muncă cu ocazia negocierii (conf.art.4 din Legea nr.168/1999) privind stabilirea salariilor pentru anul 2005-2006 şi durata timpului de lucru pentru anumite categorii de salariaţi, considerăm că sunt îndeplinite prevederile art.12 alin.b din Legea nr.168/1999 pentru concilierea acestui conflict de interese declanşat de SNTFC”CFR Călători”-SA. Referitor la revendicarile formulate de organizatiile sindicale, punctul de vedere al celor doua parti este următorul :
1. Starea necorespunzatoare a conditiilor de munca pentru salariatii din cadrul SNTFC „CFR CALATORI”- SA In urma discuţiilor purtate la acest punct s-au concluzionat următoarele: Punct de vedere al reprezentantilor FMLR FMLR participantă la conciliere consideră că administraţia SNTFC nu a îndeplinit condiţiile minime prevăzute de Legea nr.90/1996 cu privire la condiţiile de muncă şi protecţia muncii. Programul de investiţii şi RK cu privire la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă este neacoperit de resurse financiare, iar acolo unde sindicatele au reuşit să impună alocarea de resurse financiare, administraţia nu a fost în stare să folosească respectivii bani pentru a îmbunătăţi şi normaliza locurile respective. In susţinerea celor de mai sus exemplificăm planul de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă, investiţii, RK, reparaţii curente pe anul 2004 aprobat şi nefinalizat. Datorită faptului că prevederile Legii nr.90/1996 sunt grav încălcate considerăm că nu s-a realizat acordul între părţi cu privire la situaţia necorespunzătoare a condiţiilor de muncă de la punctul 1 rămânând în divergenţă.
Punct de vedere al administraţiei Administraţia S.N.T.F.C. s-a preocupat şi se preocupă permanent pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale salariaţilor societăţii. Anual programul de reparaţii şi lucrările de investiţii pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale salariaţilor se elaborează şi se aprobă de către Consiliul de Administraţie cu participarea reprezentanţilor federaţiilor sindicale, pe baza analizelor efectuate la nivelul unităţilor şi cu avizul organizaţiilor sindicale de la nivelul acestora. - Referitor la starea parcului de locomotive vă informăm că, în anul 2005 S.N.T.F.C. „CFR Călători” S.A. va efectua, odată cu reparaţia programată a locomotivelor (tip RR, RG), următoarele îmbunătăţiri: · La un număr de 20 de locomotive electrice de 5100 kW: montare automat programabil cu afisare pe display, în posturile de conducere, a parametrilor de funcţionare, defectelor apărute la locomotivă etc., compresor elicoidal cu nivel redus de zgomot, etanşarea postului de conducere, montare instalaţie de aer condiţionat; · La un număr de 4 locomotive electrice de 3400 kW: montare automat programabil cu afişare pe display, în posturile de conducere, a parametrilor de funcţionare, defectelor apărute la locomotivă etc., compresor elicoidal cu nivel redus de zgomot, etanşarea postului de conducere şi montare geamuri termopane, montare instalaţie de aer condiţionat; De asemenea, pâna la sfârşitul anului 2005 se va finaliza reparaţia tip RK cu modernizare la un număr de 28 de locomotive diesel electrice de 2100 CP, în colaborare cu firma General Motors. Acestea vor fi dotate cu aer condiţionat, microprocesor EM 2000 cu afişare pe display în posturile de conducere a parametrilor de funcţionare şi a defectelor apărute la locomotivă. La aceste locomotive este realizată o mai bună etanşare a posturilor de conducere prin introducerea unui compartiment suplimentar intre posturile de conducere şi sala maşinilor. Tot în anul 2005 vor fi date în exploatare 21 de automotoare DESIRO. La sfârsitul anului 2005 vor fi în exploatare, în diferite stadii de îmbunătăţire, un număr de: · 70 locomotive electrice dintr-un total de 248; · 102 locomotive diesel electrice dintr-un total de 153; · 28 locomotive diesel hidraulice dintr-un total de 139; · 83 de automotoare tip DESIRO dintr-un total de 118 automotare.
- In ce priveşte condiţiile de muncă ale salariaţilor, precizăm că în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2004 a fost prevăzută pentru reparaţii fonduri fixe suma de 151,7 mld. lei din care pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă suma de 95,7 mld. lei. In limita acestor fonduri alocate, a fost executat un volum mare de lucrări, din care o parte au fost efectuate la dormitoarele cap de secţie pentru îmbunătăţirea condiţiilor de odihnă a personalului de locomotivă, iar altele la îmbunătăţirea condiţiilor de lucru în atelierele de reparaţii locomotive, piese şi subansamble ale acestora. Repartizarea sumei alocate prin fila de plan pe anul 2004, aprobată de Consiliul de Administraţie al SNTFC, pentru “Programul de reparaţii fonduri fixe şi lucrări de reparaţii pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă”, este următoarea: - mil. lei -
In cadrul sumei alocate pentru lucrări de reparaţii în anul 2004, în scopul îmbunătăţirii condiţiilor de muncă, s-au realizat următoarele :
Pentru anul 2005, în limita fondurilor alocate prin BVC, s-a prevăzut pentru lucrări de reparaţii suma de 163,7 mld.lei, din care pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă suma de 79,5 mld.lei. În limita acestor plafoane , a fost definitivat programul de reparaţii şi lucrări pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. Programul a fost elaborat pe baza propunerilor subunităţilor, discutate în Consiliile de Conducere regionale şi avizate de federaţiile sindicale. Programul de reparaţii fonduri fixe si îmbunătăţirea condiţiilor de muncă a fost aprobat de Consiliul de Administraţie al “CFR Călători” SA în data de 12 aprilie 2005. Acest program cuprinde o serie de lucrări de reparaţii la dormitoarele personalului de locomotivă şi la atelierele de reparaţii, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de odihnă ale personalului T+C şi a condiţiilor de lucru pentru personalul de la întreţinerea şi repararea locomotivelor şi subansamblelor acestora, după cum urmează :
2. Creşterea salariilor cu procente, care să ţină cont cel puţin, de indicele preţurilor de consum şi rata inflaţiei prognozată pentru anul 2005-2006 In urma discuţiilor purtate la acest punct s-au concluzionat următoarele : Punct de vedere al reprezentanţilor FMLR Având în vedere că prevederile Legii nr.130/1996 şi a Legii nr.53/2003 sunt încălcate cu bună ştiinţă şi datorită faptului că nu se respectă prevederile CCM la nivel superior aplicabile cu privire la drepturile salariaţilor, solicităm respectarea art.11 şi art.238 din Legea nr.53/2003 şi a art.8 din Legea nr.130/1996, acordând drepturile salariale cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară stabilit prin HGR nr.2346/2004 aplicabil de la 01.01.2005 cu păstrarea actualilor coeficienţi de ierarhizare a claselor de salarizare a actualului CCM. Atragem atenţia că în luna decembrie 2004 C.A. a aprobat BVC care a ţinut cont de aceste prevederi minimale, dar în luna februarie 2005 prin actul nr.1474/15.02.2005 emis de conducerea MTCT s-a impus modificarea respectivului buget, neţinând cont de nici o prevedere legală. Datorită ofertei administraţiei de creştere salarială „0” şi refuzul de aplica soluţii legale, considerăm că nu s-a realizat acordul între părţi, prin urmare revendicarea de la pct.2 rămâne în divergenţă.
Punct de vedere al administraţiei Potrivit prevederilor legale în vigoare Bugetul de Venituri şi Cheltuieli al societăţii se aprobă prin Hotărâre de Guvern, în acest sens conducerea ministerului având ca atribut numai avizarea acestui document. BVC al SNTFC “CFR Călători”-SA a fost astfel aprobat prin HG nr.145/2005 privind aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale agentilor economici monitorizati conform OUG nr.79/2001, care functioneaza sub autoritatea M.T.C.T. Precizăm că soluţionarea acestei revendicări ar implica cu necesitate modificarea H.G. nr. 145/2005 pentru aprobarea BVC pentru 2005 al SNTFC, iar conform art.8 din Legea nr.168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă, nu pot constitui obiect al conflictelor de interese revendicările salariaţilor pentru a căror rezolvare este necesară adoptarea unei legi sau a altui act normativ.
3. Compensarea creşterii preţurilor de consum general şi a serviciilor prin acordarea tichetelor de masă conform Legii nr.142/1998. In urma discuţiilor purtate la acest punct s-au concluzionat următoarele : Punct de vedere al reprezentanţilor FMLR In condiţiile creşterii continue a preţurilor la energie, combustibil, produse alimentare şi servicii de bază, societăţile feroviare nu au rezolvat problemele veniturilor salariale strict necesare pentru membrii noştri de sindicat în scopul ameliorării nivelului de trai prin mijloace care nu crează angajatorului obligaţii financiare suplimentare, nu înţelegem refuzul administraţiei de a acorda salariaţilor câte un tichet de masă pentru fiecare zi lucrată conform Legii nr.142/1998 prin care să asigure compensarea parţială a creşterii produselor. Datorită refuzului administraţiei de a acorda tichete de masă proporţional cu nr.zilelor lucrate conform Legii nr.142/1998, considerăm că nu s-a realizat acordul între părţi, iar revendicarea de la pct.3 rămâne în divergenţă. Punct de vedere al administraţiei La poziţia “tichete de masă” din B.V.C. pe anul 2005, aprobat prin HG nr.145/2005, sunt prevăzute 5 tichete de masă/salariat/lună. Soluţionarea acestei revendicări, respectiv acordarea fiecărui salariat a cîte un tichet de masă pe zi lucrată, ar implica modificarea H.G. nr. 145/2005, şi ar fi incidente prevederile art.8 din Legea nr.168/1999.
In cadul concilierii reprezentanţii FMLR au pus în discuţie următoarele solicitări suplimentare: 4. Introducerea sporurilor şi adaosurilor în salariile negociate, solicitare formulată cu ocazia negocierilor pentru încheierea CCM 2005-2006. Considerăm că sistemul de sporuri şi adaosuri practicat până la ora actuală este prea stufos, ducând deseori la confuzii, simplificarea acestuia urmând să aibă efecte pozitive atât pentru salariaţi, cât şi pentru aparatul de calcul al societăţii. Mai mult, la data la care va înceta să producă efecte HG 261/2001 sporurile legate de condiţiile de muncă se vor pierde pentru categoriile de salariaţi neîncadrate în grupele de muncă deosebită şi specială, fapt ce va duce la diminuarea veniturilor şi aşa mici ale salariaţilor societăţii. Datorită refuzului administraţiei de a implementa introducerea sporurilor în salarii, considerăm că nu s-a realizat acordul între părţi, revendicarea, rămânând în divergenţă.
5. Analizarea şi reexaminarea normelor şi normativelor de personal. Motivare: Politica de personal defectuoasă a condus la depăşirea sistematică a regimului lunar de muncă fapt ce a contribuit la o degradare fără precedent a stării de sănătate a personalului cu implicaţii profunde în siguranţa circulaţiei. Mod de rezolvare : § Întocmirea Planului Forţă de Muncă conform normelor de muncă şi a normativelor în vigoare care să permită realizarea normei republicane de muncă fără depăşirea regimului de muncă legal. § Totodată cerem reexaminarea normelor de muncă § Respectarea prevederilor legale privind timpul de lucru şi programul de lucru § Interzicerea efectuării de ore suplimentare la personalul care lucrează în condiţii deosebite şi speciale.
Punct de vedere al reprezentaţilor FMLR: Ne vedem obligaţi să atragem atenţia administraţiei asupra faptului că până la ora actuală nu a prezetat normele de muncă, normativele de personal, nu a precizat data la care va începe reexaminarea normelor de muncă, prin urmare nu avem posibilitatea de a stabili condiţiile normale de muncă referitoare la eforturile depuse de salariaţi, fapt ce conduce la degradarea fără precedent stării de sănătate a personalului. Considerăm că nu s-a realizat acordul între parţi şi în concluzie revendicarea rămâne în divergenţă.
Punct de vedere al administraţiei Referitor la revendicările suplimentare, administraţia consideră că din punct de vedere procedural, în conformitate cu prevederile art.14(2) coroborat cu art.16, art.17 şi art.18 din Legea nr.168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă, concilierea conflictului de interese la nivelul MMSSF se face ţinând cont de revendicările formulate de FMLR conform art.14(2), coroborat cu art.18 alin.1 din acelaşi act normativ, deci revendicările 1-3. Totuşi pe fond administraţia este de acord ca în cadrul negocierilor cu toate federaţiile sindicale reprezentative pentru încheierea noului CCM, să fie examinată şi această variantă de sistem de salarizare în cadrul societăţii. Pentru personalul de execuţie normele de muncă sunt exprimate sub formă de atribuţii consemnate în fişa postului, întrucât lucrările sunt variate, cu durate de execuţie variabile, a căror ordine în care apar, precum şi ponderea fiecăreia dintre ele se conturează abia în timpul desfăşurării activităţii, fără a putea fi precizate anticipat. Normativele de personal precizează formaţiile de muncă necesare, pe locuri de muncă, linii tehnologice şi sunt utilizate în anumite activităţi din cadrul societăţii, şi în special legate de posturi fixe, graficul de circulaţie şi siguranţa circulaţiei.
Punct de vedere al reprezentaţilor FMLR: Datorită faptului că în cadrul concilierii nu s-a realizat acordul pe nici una din revendicările formulate, toate rămânând în divergenţă, considerăm, în conformitate cu prevederile Legii 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă, că sunt îndeplinite condiţiile legale pentru continuarea conflictului de muncă şi nu acceptăm declanşarea procedurilor prevăzute de lege privind medierea şi arbitrajul conflictului de interese.
Administratia îsi manifesta în continuare disponibilitatea pentru încheierea contractului colectiv de munca pe anul 2005-2006.
Reprezentantii FMLR solicită următoarele : Ca urmare a faptului că CCM 2004-2005 a expirat la data de17.04.2005 (conform art.2 alin. 2) vă rugăm să ne precizaţi modul în care veţi respecta prevederile referitoare la aplicarea CCM la nivel superior şi de ce drepturi beneficiază salariaţii societăţii în această situaţie. Punct de vedere al administraţiei Această problemă este în analiza administraţiei şi va fi supusă examinării în prima şedinţă a Consiliului de Administraţie.
Prezentul proces verbal s-a intocmit in trei exemplare, cite unul pentru fiecare parte.
|
|
Trimite mesaje la
webmaster@fml.ro cu întrebări
sau comentarii despre această pagină
web.
|