FEDERAŢIA MECANICILOR DE LOCOMOTIVĂ

           Afiliată la Cartel ALFA, ALE şi CSNTR

   

                                            Lista Rusinii      

   

  Spune NU desființării SMURD! - clic aici!

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Acasă Site Nou Legături International LEX Locomotive

    FML trage semnalul de alarmă


22 decembrie 2008

            FML atrage din nou atenţia asupra situaţiei dezastruoase īn care se află  sistemul feroviar romānesc printr-un memoriu īnaintat Preşedintelui Romāniei, Guvernului Romāniei, Ministerului Transporturilor şi celor două camere ale Parlamentului.

            Īn document FML arată că īn ciuda faptului că īn majoritatea ţărilor Uniunii Europene dezvoltarea acestui mod de transport ecologic şi sigur este puternic sprijinită financiar de stat, promovāndu-se o politică de descongestionare a retelelor de transport rutier prin stimularea trecerii fluxurilor de marfă şi călători către transportul feroviar, īn Romānia calea ferată supravieţuieşte cu greu de pe o zi pe alta, cufundată īn datorii uriaşe acumulate pe parcursul timpului, fără a se īntrevedea nici o speranţă īn direcţia lichidării acestora.

            Starea tehnică precară īn care se află infrastructura feroviară afectează circa 5000 de kilometri de cale ferată (peste o treime din lungimea reţelei),  78% din numărul de poduri şi podeţe, 95% din numărul de macazuri, 88% din instalaţiile de siguranţă a circulaţiei, 86% din liniile de contact, şi multe altele.

            Consecinţa directă a acestui fapt este scăderea drastică a vitezei de circulaţie, īnregistrāndu-se, la ora actuală, o viteză medie pe reţea de 17 km/h la trenurile de marfă  şi 42 km/h la trenurile de călători. O comparaţie plastică ne arată că un tren remorcat de o locomotivă cu abur parcurgea īn trecut ruta Bucureşti-Constanţa īn 3 ore iar astăzi un tren remorcat de o locomotivă electrică modernă parcurge aceeaşi distanţă īn 6 ore!

            Īn plus gestionarul infrastructurii feroviare, Compania CFR SA a ajuns īn situaţia jenantă de sistare a furnizării de energie electrică, fiind nevoită să-şi vīndă terenuri din proprietate pentru a putea acoperi datoriile către furnizori.

            Situaţia arătată are un impact dezastruos şi asupra operatorilor de transport feroviar de marfă şi de călători care īnregistrează o diminuare continuă a cererii de servicii īn favoarea celorlalte moduri de transport.

            Avānd īn vedere cele arătate, este imperios necesar să se adopte măsuri eficiente pentru intrarea īn normalitate astfel:

1.      La elaborarea bugetului de stat de venituri şi cheltuieli pe anul 2009 să se asigure īn īntregime atāt fondurile necesare reabilitării infrastructurii feroviare, cāt şi fondurile necesare īntreţinerii curente a acesteia, astfel īncāt gestionarul infrastructurii să nu mai īnregistreze pierderi şi totodată să scadă presiunea pe TUI (tariful de utilizare a infrastructurii perceput operatorilor). Romānia īnregistrează cele mai ridicate tarife de utilizare a infrastructurii feroviare din Europa, acesta fiind un alt factor defavorizant pentru transportul pe calea ferată;

2.       Compensarea diferenţei reale dintre costurile de operare şi tarifele sociale impuse la transportul de călători;

3.      Găsirea de urgenţă a unei soluţii de ştergere a datoriilor gestionarului infrastructurii feroviare (Compania Naţională CFR SA) astfel īncāt compania să devină eligibilă pentru atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare. Īn caz contrar, Romānia va pierde miliarde de euro alocate la ora actuală īn acest scop.

4.      Modificarea Codului Fiscal īn sensul eliminării din acciza la motorina achiziţionată de operatorii feroviari a componentei destinate īntreţinerii şi reparării infrastructurii rutiere, punāndu-se astfel capăt subvenţionării mascate a sectorului rutier de către operatorii de transport feroviar.

Īn data de 15 ianuarie 2009 īn urma invitaţiei trimise de preşedinţia Camerei Deputaţilor, FML a participat la o īntrevedere cu preşedintele camerei - Roberta Alma Anastase - care şi-a manifestat disponibilitatea de a sprijini iniţiativele legislative destinate redresării tehnice şi economice a sistemului feroviar din Romānia.

 

Trimite mesaje la webmaster@fml.ro cu īntrebări sau comentarii despre această pagină web.
Ultima modificare: 28-05-2012 02:15

Federatia Mecanicilor de Locomotivă [http://www.fml.ro]