| |
12 ianuarie 2011
Printr-un proiect de Ordonanță a Guvernului, Ministerul Transporturilor se
pregătește să pună jugul pe salariații feroviari prin instituirea unor amenzi
astronomice.
Astfel, în data de 5 ianuarie 2012, pe site-ul ministerului a fost publicat
proiectul de Ordonanță a Guvernului "privind modificarea şi completarea
Ordonanţei Guvernului nr. 39/2000 pentru stabilirea şi sancţionarea unor fapte
contravenţionale în operaţiunile de transport feroviar şi cu metroul", la adresa:
http://www.mt.ro/transparenta/2012/ianuarie/1_05.01.html. Proiectul de act
normativ instituie amenzi noi astfel:
Art. 3. (1) - Contravenţiile prevăzute la art. 2,
dacă sunt săvârşite de persoane fizice, se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 1.150 lei la 10.350 lei, faptele prevăzute la pct 1 - 17;
b) cu amendă de la 4.600 lei la 29.900 lei, faptele prevăzute la pct 18 - 24;
c) cu amendă de la 8.050 lei la 50.600 lei, faptele prevăzute la pct 25 - 46;
(2) - Contravenţiile prevăzute la art. 2, dacă sunt săvârşite de persoane
juridice, se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 3.450 lei la 20.700 lei, faptele prevăzute la pct 1 - 17;
b) cu amendă de la 8.050 lei la 60.950 lei, faptele prevăzute la pct 18 - 24;
c) cu amendă de la 16.100 lei 100.000 lei, faptele prevăzute la pct 25 - 46;.
Față de prevederile OG 39/2000, cuantumul amenzilor a fost mărit în mod
inadmisibil de 11 ori, atât pentru salariați, cât și pentru angajatori,
ajungându-se, la maximum, la o sancțiuni de jumătate de miliard de lei vechi
pentru salariați, respectiv echivalentul a 25 de
salarii medii din sistemul feroviar. Un salariat va trebui să
muncească 6 ani pentru a putea plăti o astfel de amendă, dacă între timp nu
primește alta.
Pe lângă faptul că pentru abaterile descrise de actul normativ salariații
sunt sancționați de două ori, o dată administrativ și a doua oară
contravențional, se instituie astfel o formă modernă de iobăgie.
Ciudat este faptul că nici ordonanța veche și nici noul proiect de ordonanță
nu prevăd nici un fel de sancțiune pentru cei care provoacă distrugeri
infrastructurii feroviare și materialului rulant prin sustrageri de piese,
cabluri, etc, care provoacă pagube mult mai mari în sistemul feroviar decât
abaterile salariaților.
Federația Mecanicilor de Locomotivă va solicita Ministerului Transporturilor
retragerea acastui proiect de act normativ din circuitul legislativ și
discutarea lui cu partenerii sociali.
Prezentăm în continuare proiectul actului normativ:
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANŢA GUVERNULUI
privind modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/2000 pentru
stabilirea şi
sancţionarea unor fapte contravenţionale în operaţiunile de transport feroviar
şi cu metroul
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată şi al art. 1 pct. II.3
din Legea nr.
284/2011 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă,
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 39 / 2000 pentru stabilirea şi sancţionarea
unor fapte
contravenţionale în operaţiunile de transport feroviar şi cu metroul, aprobată
cu modificări prin
Legea nr. 200/2003, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
"Art. 2. - Constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de
condiţii încât, potrivit
legii penale, să constituie infracţiuni, următoarele fapte ale persoanelor
fizice şi juridice care, în
desfăşurarea activităţilor de transport feroviar, încalcă normele privind
siguranţa circulaţiei,
securitatea transporturilor, calitatea produselor şi a serviciilor, precum si
protecţia mediului:
1. neasigurarea în spaţiile afectate transportului feroviar public din staţiile
de cale ferată si de
metrou a cerinţelor tehnice si de întreţinere impuse instalaţiilor de iluminat,
încalzit, informare şi
avizare a publicului călător, ventilaţie, distribuţie a apei potabile şi
evacuare a apelor uzate,
precum şi neîntreţinerea şi neasigurarea funcţionării grupurilor sanitare;
2. punerea în circulaţie a trenurilor de călători sau de metrou fară să fie
asigurată în vagoane
funcţionarea instalaţiilor sanitare, de incălzire, iluminat, ventilaţie şi
climatizare sau, după caz,
fară a fi salubrizate şi dotate cu materiale igienico-sanitare;
3.neîntocmirea fişei postului pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei şi /
sau neintroducerea în fişa postului a obligaţiilor şi responsabilităţilor
prevăzute în reglementările
specifice pentru acest personal;
4. efectuarea serviciului de către personalul cu responsabilitaţi în siguranţa
circulatiei fară
respectarea prevederilor din fişa postului cu privire la: organizarea şi
conducerea circulaţiei
trenurilor, autorizarea si efectuarea manevrelor, inclusiv a mijloacelor de
intervenţie, conducerea
vehiculelor feroviare motoare, manipularea instalaţiilor de control al
circulaţiei sau a
echipamentelor de siguranţă, efectuarea programelor de control stabilite;
5. nerespectarea normelor admise la linii, schimbătoare de cale şi poduri,
tuneluri, viaducte şi
podeţe; 6. nesemnalizarea trenurilor şi, respectiv, a zonelor unde se efectuează
lucrari la liniile de cale
ferată şi instalaţiile feroviare;
7. neasigurarea contra fugirii a vehiculelor aflate în stationare pe liniile de
cale ferată;
8. executarea de lucrari la linie pe calea ferată fără joante în perioada
temperaturilor ridicate,
fără efectuarea verificarilor temperaturii din şina sau neoprirea acestora la
temperatura maxima
admisă de lucru;
9. transportul mărfurilor în mijloace de transport, fără ca acestea să fie
fixate şi asigurate;
10. conducerea trenurilor de către mecanicul de locomotivă şi automotor fără
respectarea
înscrisurilor din livretele de mers, BAR şi ordinul de circulaţie ;
11. neînscrierea în ordinul de circulaţie a condiţiilor de circulaţie a trenului
şi a executării
operaţiunilor de manevră;
12. neefectuarea probelor de frână conform reglementărilor specifice sau
efectuarea acestora
de către personal neautorizat;
13. nerespectarea conditiilor înscrise în ordinul de circulaţie;
14. staţionarea mijloacelor de transport în care sunt încărcate mărfuri
periculoase în alte locuri
decât cele stabilite prin planul tehnic de exploatare a staţiei;
15. nesupravegherea activitaţilor privind circulaţia trenurilor şi efectuarea
manevrelor, precum
şi neîntocmirea dosarelor de investigare privind trenurile de călatori si marfă
care au fost
îndrumate sau au circulat fară a respecta mersul de tren stabilit;
16. punerea la dispozitia clienţilor, pentru încărcarea mărfurilor, a unor
mijloace de transport
care nu pot asigura integritatea si păstrarea calitaţii mărfurilor în timpul
derulării contractului de
transport;
17. luarea în primire a vagoanelor cu lipsuri, defecţiuni şi degradări care nu
sunt notificate;
18. solicitarea sau ieşirea cu întârziere a mijloacelor de intervenţie în cazul
accidentelor sau
incidentelor în activitatea de transport feroviar şi cu metroul, înzapezirilor,
precum si
nerespectarea programului de lucru stabilit;
19. neîntocmirea sau întocmirea fară respectarea reglementărilor legale în
vigoare a dosarelor
de investigare a accidentelor si a incidentelor în activitatea de transport
feroviar şi cu metroul;
20. neîncadrarea sau încadrarea eronată a accidentelor sau a incidentelor în
activitatea de
transport feroviar şi cu metroul sau neefectuarea şi nerespectarea măsurilor şi
termenelor
stabilite în dosarele de investigare;
21. efectuarea de către agenţii economici de activitaţi privind operaţiuni de
manevră,
transpunere, transbordare sau intermediere a transporturilor feroviare prin case
de expediţie, fără
a deţine licenţă;
22. neaplicarea măsurilor stabilite pentru remedierea deficienţelor constatate
ca urmare a
controalelor sau inspecţiilor de stat efectuate de către personalul autorizat;
23. refuzul personalului de a da relaţii sau de a rămâne la dispoziţia
comisiilor de investigare a
accidentelor sau a incidentelor în activitatea de transport feroviar şi cu
metroul;
24. refuzul accesului organelor competente, potrivit legii, în incinta
unităţilor agenţilor
economici care desfăşoară activităţi de transport feroviar;
25. desfiinţarea LFI fără respectarea legislaţiei în vigoare;
26. refuzul personalului agenţilor economici care desfăşoară activităţi de
transport feroviar de
a prezenta organelor competente, potrivit legii, datele, informaţiile şi
documentele solicitate sau
netransmiterea acestora;
27. neactualizarea planului tehnic de exploatare a staţiei de cale ferată;
28. efectuarea de activităti de transport feroviar în staţiile de cale ferată
fară respectarea
prevederilor din planul tehnic de exploatare a staţiei; 29. neefectuarea
reviziilor tehnice şi a reparaţiilor planificate la vehicule de cale ferată şi
de
metrou la termenele prevazute în reglementările specifice în vigoare;
30. neefectuarea la termen a lucrărilor de revizie sau reparaţii a subsistemelor
structurale ale
sistemului feroviar prevăzute în programele aprobate;
31. neefectuarea verificarii condiţiilor tehnice la vehicule sau la subsistemele
structurale ale
sistemului feroviar, conform reglementărilor specifice în vigoare;
32. introducerea în compunerea trenurilor şi punerea în circulaţie a vehiculelor
care nu
îndeplinesc condiţiile tehnice de funcţionare;
33. menţinerea în exploatare a vehiculelor şi a elementelor infrastructurii
feroviare la care nu
s-au efectuat reviziile şi reparaţiile planificate la termenele scadente, precum
şi a vehiculelor cu
durata normată de funcţionare depaşită;
34. neîndeplinirea condiţiilor tehnice de funcţionare a staţiilor de cale ferată
şi de metrou;
35. instruirea profesională şi autorizarea personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei
în centre neautorizate;
36. punerea în exploatare a elementelor infrastructurii feroviare, inclusiv a
componentelor
instalaţiilor de semnalizare, de control al circulaţiei şi de alimentare cu
energie electrică aferente
căii ferate, fără efectuarea recepţiei tehnice sau fără ca acestea să fie
autorizate din punct de
vedere tehnic cu ocazia construirii, modernizării sau reparării acestora;
37. utilizarea de personal cu responsabilitaţi în siguranţa circulaţiei care nu
este apt medical,
apt psihologic, calificat sau autorizat, după caz, pentru funcţia pe care o
îndeplineşte sau
activitatea pe care o desfăşoara la întreţinerea, repararea şi exploatarea
infrastructurii feroviare şi
a vehiculelor;
38. utilizarea în activităţile de calificare, formare profesională continuă,
evaluarea
competenţelor profesionale şi autorizare, a personalului fără atestat;
39. utilizarea în cadrul desfăşurării activitaţilor de transport feroviar a
vehiculelor care nu sunt
înmatriculate, inscriptionate sau autorizate, conform reglementărilor în vigoare;
40. permiterea accesului pe infrastructura feroviară publică a operatorilor de
transport feroviar
care nu deţin, cumulativ, licenţă de transport şi certificat de siguranţă sau
punerea în circulaţie a
vehiculelor neînmatriculate sau neprevăzute în anexa la certificatul de
siguranţă ;
41. furnizarea de produse sau servicii fără respectarea reglementarilor
specifice obligatorii
pentru furnizorii feroviari cu privire la autorizarea/certificarea de
conformitate, omologarea,
agrementarea tehnică sau inspecţia tehnică ;
42. achiziţionarea sau utilizarea în activităţile de construcţie, modernizare,
reparare, întreţinere
şi exploatare a vehiculelor şi a infrastructurii feroviare a produselor sau a
serviciilor fără
respectarea reglementarilor specifice obligatorii cu privire la autorizarea/certificarea
de
conformitate, omologarea, agrementarea tehnică sau inspecţia tehnică ;
43. utilizarea de laboratoare, standuri şi dispozitive speciale pentru
încercarea şi verificarea
caracteristicilor determinante pentru siguranţa circulaţiei ale produselor
feroviare, fără ca acestea
să fie autorizate, atestate sau recunoscute, după caz, de catre Autoritatea
Feroviară Română -
AFER;
44. nerespectarea condiţiilor care au stat la baza eliberării licenţelor,
autorizaţiilor,
certificatelor, atestatelor sau agrementelor emise de către Ministerul
Transporturilor şi
Infrastructurii sau de către Autoritatea Feroviară Română - AFER;
45. executarea de lucrări neautorizate în zona de siguranţă şi de protecţie a
căii ferate, fără
autorizaţie eliberată de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii sau
nerespectarea
condiţiilor impuse prin autorizaţie; 46. transportul mărfurilor periculoase fără
a respecta condiţiile impuse de reglementările în
vigoare.
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
”Art. 3. (1) - Contravenţiile prevăzute la art. 2, dacă sunt săvârşite de
persoane fizice, se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 1.150 lei la 10.350 lei, faptele prevăzute la pct 1 - 17;
b) cu amendă de la 4.600 lei la 29.900 lei, faptele prevăzute la pct 18 - 24;
c) cu amendă de la 8.050 lei la 50.600 lei, faptele prevăzute la pct 25 - 46;
(2) - Contravenţiile prevăzute la art. 2, dacă sunt săvârşite de persoane
juridice, se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 3.450 lei la 20.700 lei, faptele prevăzute la pct 1 - 17;
b) cu amendă de la 8.050 lei la 60.950 lei, faptele prevăzute la pct 18 - 24;
c) cu amendă de la 16.100 lei 100.000 lei, faptele prevăzute la pct 25 - 46;.
Art. II. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
| |
|